عمروان amrevan

عمروان amrevan

تهران نرفتی عمروان که رفتی!!
عمروان amrevan

عمروان amrevan

تهران نرفتی عمروان که رفتی!!

عروسی در عمروان(بخش دوم)

2-حنا بندان


بعد از مراسم نامزدی و پیش از برگزاری جشن ازدواج مراسمی برگزار می‌شود که از آن تحت عنوان «حنابندان» یاد می‌شود. این رسم نیز همچون دیگر رسوم طی گذشت زمان کمرنگ شده، یا با تغییراتی برگزار می شود.

در گذشته این مراسم معمولا یک روز پیش از برگزاری جشن عروسی برگزار می‌شد که در حقیقت آخرین شبی بوده که عروس در منزل پدر خود به سر می‌برده است؛ ولی بسته به توافق خانواده ها گاهی این مراسم چند روز قبل از شب عروسی برگزار می‌شود.

در فرهنگ و ملل مختلف حنا را نمادی از خوش‌یمنی، سلامتی و خوش‌رنگی زندگی می‌دانند، بنابراین استفاده از حنا در برگزاری مراسم ازدواج ملل دیگر نیز وجود دارد و معتقدند که حنا سازگاری، تفاهم و خوشبختی به دنبال دارد.

معمولا حنا در منزل داماد تهیه و داماد به همراه خانواده خود حنا را به همراه ساز و دهل به منزل عروس می‌برند و با اجازه بزرگ‌ترها کار حنابندان را شروع می‌کنند.معمولا این مراسم بعد از شام برگزار می‌شود.در این مراسم معمولا میهمانان نیز دست و یا پای خود را حنا می گذارند.و این کار با رقص و آواز و خواندن شعر های ذیل همرا می باشد.


عروس حنا می‌بنده‌/‌ به دست و پا می‌بنده‌/‌ اگر حنا نباشه آب طلا می‌بنده‌/‌ حنا حنا می‌بنده /به دست و پا می‌بنده‌/‌حنا حناحنایه، حنا چه خوش‌نمایه‌/‌ دست عروس نبندین، تا مادرش بیایه


اما حنا بندان داماد معمولا  در روز عروسی و هنگامی که داماد به حمام می رود انجام می گیرد و در حمام با ساز و آواز این مراسم با خواندن شعر های ذیل انجام می شود.


شاه دوماد حنا می‌بنده‌/‌ به دست و پا می‌بنده‌/‌ اگر حنا نباشه آب طلا می‌بنده‌/‌ حنا حنا می‌بنده/ به دست و پا می‌بنده‌/‌حنا حناحنایه، حنا چه خوش‌نمایه‌/‌ شاه دوماد حنا می‌بنده‌/‌ به دست و پا می‌بنده‌


                                                                                               با احترام -مدیر فعلی وبلاگ

نظرات 1 + ارسال نظر
a شنبه 5 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 08:23 ب.ظ http://ploton.blogsky.com

دراین مهرکه پیش روداریم تولدیکی ازعزیزانم هست که دوست دارم



براش تبریک تولدجمع کنم هرچقدرشد البته هرچه زیادتربهتر



ممنون میشم دراین پست فقط تبریکهایتان رابزارید
s

با سلام
ما هم تولد ایشان را تبریک میگوییم
انشالله تا همیشه سالم و شادمان باشند
با احترام-مدیر فعلی وبلاک

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد