عمروان amrevan

عمروان amrevan

تهران نرفتی عمروان که رفتی!!
عمروان amrevan

عمروان amrevan

تهران نرفتی عمروان که رفتی!!

مدرسه عنصری عمروان/امروان



روستای عمروان در منطقه قهاب صرصر قرار گرفته و امروزه تابع شهر امیریه است و راه آهن سراسری تهران - مشهد از چند کیلومتری این روستا می گذرد و ایستگاهی با همین نام نامگذاری شده است. مردمان این روستا بسیار با استعداد و از پویندگان علم و ادب و فرهنگ به شمار می آیند. در سال 1325 هجری شمسی آموزشگاهی با عنوان «مدرسه عنصری» در این روستا تأسیس گشت. از جمله افرادی که در آن سالها در تأسیس و راه اندازی آموزشگاه عنصری عمروان نقش سازنده و سهم بسزائی داشته اند می توان به آقایان غلامرضا مقیمیان، حسن فروغی، حسن عرب ، محمد باقر هوشمند و مرحوم ابوالفضل امیرعبدالهیان معروف به نوبهار اشاره کرد. از این روستا افراد صاحب نامی به پا خواسته اند که همواره منشاء خدمات ارزنده بوده اند و مردم حق شناس دامغان نامشان را به بزرگی یاد می کنند، از آن جمله مرحوم دکتر مهدی هوشمند که سالیان دراز و متمادی در خدمت مردم دامغان قرار داشته و تأسیس آموزشگاه بهیاری هوشمند از اقدامات این مرد بزرگ است. مدیریت مدرسه عنصری عمروان در آغاز به عهده آقای علینقی مایانی بود و سپس به آقای سید علی اکبر جنانی سپرده شد. مکان این آموزشگاه در سال 1325 در منزل شخصی آقای سید علی اکبر جنانی قرار داشت و سپس به منزل حاج محمد باقر هوشمند انتقال یافت. روستای عمروان از پیشینه فرهنگی و تاریخی کهن برخوردار است. از آثار تاریخی این روستا قلعه بالا قابل ذکر می باشد که بارها هیئت های باستان شناسی از کشورهای مختلف دنیا به آنجا سفر کرده اند و به حفاری و مطالعات پژوهشی در زمینه باستان شناسی اقدام کرده اند. واژه عمروان به دو صورت ( امروان - عمروان ) در متون مختلف آمده است.

 منبع: کتاب روند توسعه نهادهای فرهنگی شهرستان دامغان

 تألیف احسان اله امیرعبدالهیان -  (اخذ مطلب از وبلاگ حامیان طبیعت و محیط زیست دامغان)


لازم میدانم در ادامه مطلب  از مرحوم حسن مقیمیان  که مدت زیادی مدیر مدرسه فوق بوده و با دلسوزی به تعلیم بچه های عمروان می پرداختند به نیکی یاد کنم.خداوند همگی این عزیزان و خدمتگذاران به فرهنگ این مرز و بوم را قرین رحمت و مغفرت نماید.

ضمنا در ذیل  تصویرنامه مرحوم جنانی به مجلس شورای ملی درج میگردد.


نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی عمروانی سه‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 08:08 ق.ظ

سلام علیکم
ضمن تشکر از مطالب ارزشمند ارائه شده، تقاضامندم در صورت امکان نسبت به ارائه تصاویر از این روستا، موقعیت مکانی و نام گذاری یک ایستگاه راه آهن به اسم این روستا باتوجه به فاصله طولانی، مراسم های آئینی همانند روز تاسوعا، تعزیه، مهمانداری در این روز، تنها منزل طاق کسرایی که مراسم های عروسی در آن برگذار میگردید و ...... نیز توضیحاتی ارائه فرمائید.

با سلام
درباره روز عاشورا توضیحاتی در یادداشتی با عنوان عزاداری در عمروان ارائه شده است . روز تاسوعا نیز مردم روستای عمروان میهمان مردم خوب روستای فیروز آباد هستند . در خصوص سایر مباحث مطرح شده ، حتما در اولین فرصت وفق نظر جنابعالی اقدام خواهد شد. ضمن اینکه درخواست مکرر ما ارسال عکس، مطلب و خبر توسط دوستان جهت درج در وبلاگ می باشد . از آنجاییکه به نظر می رسد جنابعالی اطلاعات خوبی دارید اگر مطالب خود رابرای ما ارسال نمایید حتما در وبلاگ درج خواهد شد.
ارادتمند-مدیر فعلی وبلاگ

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد